بررسی مضاین اجتماعی در داستان های کوتاه نجیب محفوظ وجمال زاده
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده نعمت الله عرب پور
- استاد راهنما حسن مجیدی
- سال انتشار 1391
چکیده
داستان نویسی آن هم از نوع کوتاه در جهان عرب و فارس رواج گسترده ای داشت، که این نوع داستان بیشتر به بیان حقایق اجتماع و در قالب طنز نمود پیدا کرد،دراروپا تا اواخر قرون وسطی نوول به قصه ها و حکایت هایی گفته می شد که بیشتر جنبه ی شوخی و مطایبه داشتند داستان کوتاه به شکل و الگوی امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد اولین بار آلن پو در سال 1824 اصل انتقادی و فنی خاصی را ارائه داد و پواندرماتیوز اصطلاح داستان کوتاه را پیشنهاد داد آلن پو و گوگول پدران داستان کوتاه به مفهوم امروزی آن هستندکه در این پایان نامه هدف اساسی تطبیق فنون داستان نویسی این دو نویسنده است که بعد از بررسی داستان کوتاه به صورت مختصر و به بررسی آن از دیدگاه دو نویسنده فارسی و عربی به نام های جمال زاده و نجیب محفوظ پرداخته و بعد از بیان مختصری از شرح حال دو نویسنده، به بررسی سبک ادبی دو نویسنده و ساختارهای فکری آن دو پرداختم که ما در بررسی آن دو شاهد شباهت های فکری و فرهنگی و اجتماعی هستیم، با توجه به اینکه هر دو نویسنده بیشتر در داستان هایشان به بیان حقایق جامعه و درد و رنج های مردم آن هم نه به طور صریح، بلکه به حالت طنز گونه پرداختند. ما شاهد نفوذ چشم گیر آن دو در اجتماع و در میان مردم هستیم، چون کسانی که معمولاً از بین خود مردم برخیزند و این چنین بی پرده از حقایق عصرشان در زمینه های سیاسی، اجتماعی و ... سخن بگویند معمولاً در بین مردم محبوبیت خاصی کسب می کنند، که این موارد را می توان در بررسی و ادامه این پژوهش شاهد بود،اما داستان کوتاه به شکل امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد که قصه نویسی در عصر کنونی در ادبیات عرب را می توان با ذکر بزرگانی چون نجیب محفوظ دنبال کرد که راه قصه نویسی را در واقعیت های عصر خودشان گنجاندند او کاتب وادیب مصری که اسم کاملش نجیب محفوظ عبدالعزیز ابراهیم احمد باشا،از جمله کسانی بود که تمام تلاش خود را در راه فن وادب بکار گرفت، کسی بود که بود که خودش را وقف جامعه اش کرده بود و داستان هایش را از زبان مردمش جاری می کرد او در شیوه داستان نویسی اش در ابتدا متأثر از محمودتیمور بود ولی بعد از اینکه کارش شکل گرفت از هیچ یک از نویسندگان متأثر نشد.کما اینکه بزرگانی چون جمال زاده در ادبیات فارسی در این خطه گام نهادند او در روز دوازدهم ژانویه 1892 در اصفهان به دنیا آمد پدرش سید جمال الدین واعظ اصفهانی به خاندان بزرگ مذهبی صدر که در اصل لبنانی بودند تعلق داشت او در وعظ و خطابه یکی از برجسته ترین خطیبان مشروطه خواه در اوایل قرن حاضر به شمار می رفت او در سیر تحول و شکوفایی داستان کوتاه نقش به سزایی را ایفا کرد، که در اینجا بنای پژوهش را تطبیق دو داستان نویس در جهان عربی و فارسی به نام نجیب محفوظ و جمال زاده قرار دادم و امیدوارم که با وجود کاستی های فراوان در این پژوهش توانسته باشم شمه ای از مفاهیم اصلی در تطبیق این دو نویسنده در اختیار خوانندگان این پژوهش قرار دهم و توانسته باشم رضایت استاد و دانشجویان عزیز را در این زمینه کسب کرده باشم.
منابع مشابه
رئالیسم جادویی در برخی از داستانهای کوتاه نجیب محفوظ
رئالیسم جادویی از شیوهها یا سبکهای خاص در داستاننویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامیدارد. بهرهگیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمینهای در حال توسعه به سبب موقعیتهای ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعیِ آنها در دهههای اخیر رواج یافتهاست. برخی از ویژگیهای رئالیسم جادویی در داستانهای کوتاه نجیب م...
متن کاملبررسی رئالیسم داستان های نجیب محفوظ(بین القصرین،زقاق المدق، اولاد حارتنا، داستان کوتاه جبار)
: در تاریخ ادبی هر ملتی سرآمدانی هستند که دارای ابتکار بوده و به پیشرفت ادبیات کمک کرده اند. در عرصه ی داستان نویسی نیز پیشگامانی هستند که مسیر را در ادبیات عربی هموار کرده اند؛ از این رو قالب های داستانی متنوع در مکتب های مختلف ادبی ظهور کرد. رئالیسم (واقعگرایی) از جمله مکتب هایی است که با توجه به اوضاع و احوال جامعه، وارد عرصه ی ادبی و داستان نویسی شد. نجیب محفوظ از بزرگان داستان نویسی مصر ا...
15 صفحه اولرئالیسم جادویی در برخی از داستانهای کوتاه نجیب محفوظ
رئالیسم جادویی از شیوهها یا سبکهای خاص در داستاننویسی معاصر است که نویسنده با باورپذیر کردن وقایع شگفت، خیالی و عناصر جادویی، خواننده را در فضایی رازگونه و باورپذیر، به سیر وامیدارد. بهرهگیری از سبک رئالیسم جادویی بویژه در سرزمینهای در حال توسعه به سبب موقعیتهای ویژه سیاسی، تاریخی و اجتماعیِ آنها در دهههای اخیر رواج یافتهاست. برخی از ویژگیهای رئالیسم جادویی در داستانهای کوتاه نجیب م...
متن کاملعنصر پیرنگ در داستان های کوتاه نجیب محفوظ (مطالعه موردی: مجموعه داستان "الشیطان یعظ")
داستان کوتاه در ادبیات معاصر عرب به عنوان مهمترین نوع ادبی بعد از شعر و رمان ظهور و گسترش یافت و همگام با شعر و رمان به صورت زیبا و هنرمندانه به تعبیر همه جانبه در مورد هستی و انسان می پردازد و نجیب محفوظ نویسنده و ادیب مصری در رشد و شکوفایی این فن نقش بسزایی داشته است. و یکی از ویژگی های داستان کوتاه داشتن پیرنگ است که نجیب محفوظ از آن در مجموعه داستان "الشیطان یعظ " در جهت دهی به داستان و انت...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی داستان«ماه عسل» از نجیب محفوظ با داستان «حضور» از ابوتراب خسروی
نجیب محفوظ در داستان«ماه عسل» و ابوتراب خسروی در داستان«حضور»، به بیان وضعیت زن و شوهری میپردازند که به محض ورود به منزل خویش متوجه میشوند که افراد ناشناسی منزل مسکونی آنها را به تصرف درآوردهاند. هدف مقالة حاضر، توصیف و بررسی تطبیقی این دو اثر بر اساس مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نویسندة دو اثر از لحاظ شیوة آغاز داستان روشی مشابه را برگزیدهاند؛ همچنین هر دو د...
متن کاملتحلیل مکتب ادبی داستان «سه گانه» نجیب محفوظ
نجیب محفوظ (1911-2006) داستان نویس مصری برندة جایزة نوبل 1988م است. وی توانست بیش از پنجاه داستان بنویسد که مشهورترین آنها، سهگانه (بینالقصرین- قصرالشوق- السّکریّه) نام دارد. این سهگانه اساسی ترین مشکلات جامعه مصری را مانند: برخورد فرهنگی شرق و غرب، دین تقلیدی و سنتی، پدر سالاری، انسداد سیاسی و مصادره آزادیها و نبود ایمان راستین، را در چهارچوب واقعگرایی بررسی کرده، راهکارهایی هم برای مبارز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023